Articole

Trăirea în lumina revenirii lui Hristos! Pastor Niță Constantin

Trăirea în lumina revenirii lui Hristos!

Romani 13:11-14

Toți suntem sclavii timpului, spunea filosoful Mircea Eliade, mereu cu ochii pe ceas, verificăm timpul întruna și totuși timpul ne presează, zboară, fuge nemilos, curge fără întrerupere. Când eram tineri, voiam să treacă timpul mai repede, pentru că impresia noastră era că avem toată viata înainte, că anii care ne stau în față sunt mulți, însă, nu după multă vreme, am constatat cu tristețe că tinerețea, cea mai dulce comoară, a trecut foarte repede si cei mai mulți realizează prea tîrziu că au risipit-o. Viața este trecătoare, incertă, anii lasă urme din ce în ce mai adânci, vizibile pe chipul nostru, auzim mereu cuvintele ,,nu am timp", ne luptăm cu timpul, niciunul dintre noi nu știm cât vom trăi.

David spunea ,,Doamne, spune-mi care este sfarsitul vietii mele, care este masura zilelor mele, ca sa stiu cît de trecător sunt." (Ps.39:4) Moise se ruga ,,Învăță-ne să număram bine zilele ca să căpătămm o inimă înțeleaptă." (Ps 90:12).

În textul de față, Pavel îi provoacă pe cititorii săi "să înțeleagă momentul, intervalul de timp în care trăiesc "( v11).

Creștine, știi cît e ceasul ? Ai idee în ce împrejurări te afli ? Înțelegi cu mintea ta unde te găsești, în ce circumstanțe? Îți dai seama ce vremuri trăiești? Că te afli foarte aproape de cel mai important, măreț eveniment din istoria lumii -Venirea Domnului Isus Hristos?

În lumina revenirii lui Hristos, Pavel ne spune ce să facem, cum să procedăm, cum să acționăm. Textul nostru sugerează trei răspunsuri la această întrebare, trei lucruri urgente pe care le ai de făcut.


Primul lucru evidențiat: ESTE CEVA CE TREBUIE SĂ ÎNȚELEGEM FOARTE BINE (v 11)

Cuvântul ,,cunoaște" este ,,eido" și este un cuvânt care înseamnă de obicei o ,,cunoaștere intuitivă", ceva ce trebuie să pricepem clar, limpede, să sesizăm cu mintea, să pătrundem cu duhul nostru, să distingem foarte bine evolutia vremurilor. Așadar, trebuie să înțelegem, în primul rând, că vremurile în care trăim nu sunt vremuri în care să dormim. E timpul, momentul când trebuie să te trezești, pentru că de dormit se doarme noaptea, nu în timpul zilei. Cuvântul folosit pentru timp aici este ,,kairos" care înseamnă sezon, oportunitate sau ocazie. Ar putea fi corelat cu pasajul din Prov.10:5,,cine doarme in timpul seceratului este un om care face rusine". Toți înțelegem ce înseamnă asta și anume că vremea când dormim în mod normal, nu este în toiul zilei, în plină zi, ci ...noaptea. Dacă suferi de o boală, dacă nu te simti bine, dacă ești bolnav, se mai întîmplă să stai în pat, dar nu este natural, normal, firesc. Ziua este pentru muncă, pentru a desfășura o activitate, a depune efort ca să realizezi ceva, noaptea este pentru dormit, odihnă, refacere. Vorbind metaforic, Pavel se referă aici la somnul spiritual și spune că nu e momentul, nu e timpul să dormim. Când dormi, te afli într-o altă lume a viselor, a iluziilor false, a închipuirilor! În ce fel de lume trăiești ? într-o lume a realităților sau într-una a viselor, iluziilor, închipuirilor? Crezi că poți să trăiești așa cum vrei, să faci tot ce vrei și să crezi că totul va fi bine?


În al doilea rând, trebuie să înțelegem că trăim vremurile când venirea Domnului este foarte aproape. Pavel ne spune că noaptea s-a sfîrșit, a venit ziua. Ce vrea să zică? El vrea să ne întrebe dacă înțelegem urgența, dacă ne-am dat seama că vremea întunericului, a păcatului, e pe sfîrșite.


Venirea Domnului este aproape. Cât de aproape este? Este într-adevăr mult mai aproape decat gîndim noi, mult mai aproape decât a fost vreodată. Astăzi, în 2020 suntem mult mai aproape de venirea lui Hristos decât am fost anul trecut. Ne apropiem de sfârșitul călătoriei noastre. De unde știm?


O arată o situația ingrijoratoare la nivel global: oamenii fac eforturi ca lumea în care trăim să devină mai bună, însă cu toate eforturile, starea lumii nu se îmbunătățește ci se agravează, se înrăutățește mai mult. Noi știm că la ora actuală, situația din lume a devenit atât de instabilă, încât o catastrofă s-ar putea întâmpla în orice moment.


O arată amploarea dezastrelor naturale. Matei 24: 7 - .. şi, pe alocurea, vor fi cutremure de pămînt, foamete şi ciumi. Cele mai mari dezastre naturale din istorie au avut loc în ultima vreme, cele mai mari, groaznice cutremure, ( Anii 50 – 9 mari cutremure , anii 90 – 125 cutremure) cele mai distrugătoare tornade, cele mai mari inundații, schimbări climatice, cele mai devastatoare catastrofe, bolile cele mai rezistente la medicamente au apărut acum în ultimii ani. Incendii, indundații, ninsori în mijlocul verii, secetă unde de obicei erau ploi, în Europa incendii, în Italia alunecări de teren etc.


O arată escaladarea conflictelor. Matei 24:6 ,,Veţi auzi de războaie şi veşti de războaie”. Există o creștere a neînțelegerilor, a conflictelor, violențelor, terorismul a luat amploare, conflictele au escaladat în intreaga lume. Epoca în care trăim este una a rivalităților, a divergențelor, a disputelor, a înfruntărilor de tot felul (Gal 1. 4). Toate spun că venirea lui Hristos este mai aproape ca oricînd, cu fiecare zi ne apropiem tot mai mult de Împărăția luminii, ne apropiem de Cer.


O arată răcirea dragostei .Trăim vremuri cînd mulți credincioși sunt adormiți spiritual, ei nu înțeleg pericolele care se află în jurul lor. De fapt, ei trăiesc ca și cum nimic nu s-ar întîmpla, ca și cum n-ar ști nimic, ei trăiesc ca și când nu le pasă.


Este vremea să ne deșteptăm, trezim!


În lumina revenirii lui Hristos, Pavel ne spune un al doilea lucru pe care să-l facem:


ESTE CEVA CE TREBUIE SĂ ÎNDEPĂRTĂM REPEDE v.12b-13


Avînd această perspectivă a venirii Împărăției Lui Dumnezeu, asta trebuie să ne motiveze să facem ceva urgent, grabnic. În pregătirea pentru o lume a perfecțiunii, o lume a luminii și a gloriei, trebuie să facem ceva chiar acum.


În primul rând, ar trebui să renunţam la stilul de viață lumesc. Să lepădăm fără întârziere orice comportament păcătos, să abandonăm orice atitudine greșită, să ne îndepărtăm de orice practică păcătoasă. Este ca și cum la sfîrșitul unei zile lungi de muncă te trezești și îți dai seama că trebuia să ajungi undeva, și că e foarte tîrziu. Așa că primul lucru pe care îl faci este să dai hainele murdare de pe tine. Venirea Domnului trebuie să ne motiveze la o viață sfântă. Col 3: 9-11. Păcatul începe cu o gîndire rea, (Rom 12. 1-2), apoi cu atitudini păcătoase, fapte nepotrivite, activități detestabile.

Efeseni 4 ne arată că sunt fapte ale întunericului care nu se potrivesc pentru copiii luminii, e modul de viață al celor fără Dumnezeu. 1Cor 6:11,, Şi aşa eraţi unii din voi! Dar aţi fost spălaţi, aţi fost sfinţiţi",


Cei din vremea aceea țineau petreceri care se prelungeau până noaptea târziu iar porunca pentru noi este : "nu în chefuri"

În Luc.17:27 - despre cei din vremea lui Noe, ni se spune că ,,mîncau, beau, se însurau si se maritau", nu erau interesați de Dumnezeu, iar trendul este același și în vremurile noastre


În al doilea rând, ar trebui să renunțăm la stilul de viață din trecut. Să citim, în acest sens, Efes.4:22- ,,cu privire la felul vostru de viată din trecut, sa vă dezbracați de omul cel vechi care se strică după poftele inselatoare".

,,Să trăim frumos" să ne comportăm corect, "în mod corespunzător" așa cum se potrivește caracterului nostru. Nu să fim oameni buni doar duminică, nu să avem o asemenea conduită frumoasă doar o zi din săptămînă, ci continuu, în fiecare zi și luni, marți, miercuri și de joi, vineri și sâmbătă. Să avem un comportament potrivit cu ceea ce a făcut Dumnezeu în viața noastră, care este diferit de ceea ce a fost înainte. A "umbla în mod corespunzător" înseamnă a te comporta în viața de zi cu zi potrivit cu schimbarea care a avut loc în tine, fiind conștient că tu ai renunțat la hainele de noapte. Nu te comporta ca oamenii pierduți care încearcă să-și umple golurile din suflet cu ,,lucruri" artificiale, păcătoase. 2 Pet.3:11,,Deci, fiindca toate aceste lucruri au sa se strice, ce fel de oameni ar trebui sa fiti voi, printr-o purtare sfanta si evlavioasa" . “A umbla în mod corespunzător" este un apel la a avea un comportament care este în concordanță cu al celor care au fost treziți! Creștine, e timpul să-ți schimbi hainele, să renunți la faptele întunericului și să umbli ca un fiu al luminii! Să faci noi alegeri, să iei decizii radicale, să spui un "nu" clar lucrurilor vechi.


Un ultim lucru de care vorbește textul, pe care să-l facem pentru că trăim în lumina revenirii lui Hristos este :

CEVA CU CARE TREBUIE SĂ NE ÎNVEȘMÎNTĂM, NEAPĂRAT. v14

Sunt unii oameni care se trezesc dimineață, dar petrec jumătate din zi în pijamale. Ți s-a întîmplat? Așa sunt unii dintre noi, fac lucrul acesta în sens spiritual. Pavel parcă ar spune: "Trezește-te!, schimbă-te de pijamale, nu rămîne așa, ,,Echipează-te, Îmbracă-te ". Pe vremuri, în localitatea în care am crescut, venea la adunare un om cu aceleași haine pe care le folosea la grajd, chiar si cu paie pe cap. Ce poartă creștinii bine îmbrăcați ? haine de firmă originale ? ceea ce e în trend ? brand-urile celor mai renumiti producatori din lume?


Avem nevoie de o ținută potrivită, una corespunzătoare. Nu orice ținută ți se potrivește, nu te poți echipa cu orice fel de uniformă, nu te poți asorta cu orice tip de îmbrăcăminte. Prin îmbrăcăminte, omul face cunoscut rolul, misiunea pe care o are, dar şi identitatea, personalitatea ,,hainele vorbesc despre tine". Tu trebuie numaidecît să-ți pui veșmintele, să-ți pui straiele, hainele care ți se potrivesc! Care e costumul pe care trebuie îl porți ? Care e uniforma pe care trebuie să o iei mâine dimineață la lucru, la scoală, la plimbare, la magazin? Versetul 14 arată că tu trebuie să te îmbraci cu Isus. Tu și cu mine avem o nouă identitate, un nou scop, statut, o nouă direcție, asa că purtăm o nouă uniformă. Aceasta este Hristos. Am fost deja "îmbrăcați" în Hristos într-un sens pozițional și acum trebuie să "punem pe Domnul Isus Hristos" în viața de zi cu zi - într-un sens practic. Col. 3,10, Efes 4:22. 1 Tes 5:8,,să ne îmbrăcăm cu platoşa credinţei şi a dragostei".


Avem nevoie de o ținută plăcută. Să te îmbraci cu cea mai frumoasă îmbrăcăminte, cu cea mai prezentabilă uniformă, costumul cel mai încântător - Caracterul Său. Asta înseamnă că ne îmbrăcăm cu frumusețea, sfințenia, răbdarea, umilința, compasiunea, dragostea, acele trăsături care sunt roade ale Duhului Sfânt. Această ținută pe care o îmbrăcăm trebuie să fie pusă nu pe exterior, ci în interior, pentru că Dumnezeu întotdeauna se uită la lucrurile care nu se văd, la conținutul inimii. Tentația ar fi aceasta: noi suntem ispitiți să ne ocupăm de exterior, dar nu este suficient ca un om să menţină o formă exterioară de evlavie. Înainte ca Hristos să poată să se vadă în exterior, El trebuie să fie în tine, să trăiască în inima ta ca Mântuitor și Domn ,,nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine" (Gal.2:20) . Prov 19:22 afirmă: „Ceea ce face farmecul unui om este bunătatea lui”, așa că farmecul, frumusețea omului vin din interior. La unii așa ziși creștini, Isus nu se vede în afară, pentru că El nu este în interior, în inimă. (Efes.3:17) Această goliciune se manifestă prin trăire, comportament, vorbire, îmbrăcăminte, atitudini. Este un motiv de cercetare pentru noi toți, dacă într-adevăr ne-am dezbrăcat de omul vechi și ne-am îmbrăcat cu Isus.


Întreabă-l pe Dumnezeu, roagă-L să te ajute să te uiți în oglindă și să vezi dacă ai mai rămas tot cu hainele pe care le-ai purtat cînd era "noapte". Cere-i Lui să îți arate, să îți dezvăluie dacă încă mai porți vechile straie : vechile obiceiuri, vechea conduită, vechile valori, practici, năravuri ale stării tale dinainte de a fi mântuit. Un baietel întreba pe tatăl său ,,Tată dacă Dumnezeu e mai mare decît noi, și dacă El trăiește în noi, nu ar trebui să se vadă și în afară ?


Timpul devine mai scurt, mai scurt și mai scurt, este momentul să ne trezim, pentru că venirea Domnului este aproape, este vremea să-i dăm voie Domnului să se vadă în noi și prin noi. Să ne lăsăm conduși de îndemnul cântării:


Să ne trezim fraţi şi surori,

Să nu ne prindă somnul

Căci au sosit ai zilei zori,

Curând soseşte Domnul.


Pastor Niță Constantin