Articole

Atitudini, acţiuni si fapte de Crăciun

Și Cuvântul S-a făcut trup și a locuit printre noi, plin de har și de adevăr. Și noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl...Și noi toți am primit din plinătatea Lui și har după har; căci Legea a fost dată prin Moise, dar harul și adevărul au venit prin Isus Cristos” (Ioan 1:14,16-17).

Nașterea Domnului Isus Christos este unul dintre evenimentele marcante ale istoriei omenirii. Celebrată de Crăciun, de unii cu emoție, de alţii cu indiferenţă, de cele mai multe ori sărbătoarea pierde din vedere Personajul Principal. Semnificaţiile religioase rămân în umbră, în timp ce dimensiunile comerciale sunt urmărite cu orice preţ.

Un sondaj realizat în România, în decembrie 2008, pe un eşantion de 400 de respondenţi din mediul urban, evidenţia faptul că prea puţini oameni asociază direct Crăciunul cu naşterea Fiului lui Dumnezeu. La întrebarea: „Care este primul lucru care vă vine în minte atunci când vă gândiţi la Crăciun?”, 24% dintre respondenţi au menţionat bradul sau mirosul de brad, 15,6% au amintit familia sau armonia din familie, în timp ce un procent nesemnificativ, de numai 2%, s-au referit la naşterea Domnului Isus Christos. S-a constatat totuşi că, în momentul în care aspectul religios al sărbătorii a fost indus printr-o întrebare secundară, 76,1% dintre respondenţi şi-au amintit de semnificaţia religioasă a Crăciunului. Crăciunul rămâne o sărbătoare importantă pentru români, însă concluzia sondajului a fost că românii nu mai consideră această sărbătoare drept una religioasă.

Mulţi creştini sărbătoresc Crăciunul fără a considera că este o sărbătoare care îl are în centrul ei pe Domnul Isus Christos. Este concluzia unui sondaj realizat de LifeWay Research, o organizaţie creştină din Nashville (SUA). „Mulţi americani sărbătoresc Crăciunul ca şi când ar participa la yoga: fără să cunoască şi fără să fie preocupaţi de rădăcinile ei religioase”, a declarat Ed Stetzer, preşedintele LifeWay Research. În opinia sa, se observă o prăpastie „alarmantă” între credinţă şi comportament. Doar 28% dintre respondenţi au declarat că le povestesc copiilor istoria naşterii Domnului Isus, în timp ce 38% preferă să le vorbească despre Moş Crăciun. „Sigur, unii spun că Isus este motivul sărbătorii, dar şi că zeul Thor este motivul pentru care ziua a 5-a a săptămânii se numeşte Thursday (joi). Asta nu înseamnă că eu îl sărbătoresc pe Thor. Adevărul este că oamenii pur şi simplu nu deschid Evanghelia ca să citească de ce a venit Domnul Isus“, a mai precizat Stetzer. „Crăciunul nu mai este despre pruncul Isus şi despre staul. (…) A fost dat jos din calendarul religios”, a declarat Barry Kosmin, director al Institutului pentru Studiul Secularismului în Societate şi Cultură de la Trinity College. Sondajul realizat de LifeWay Research a arătat că 62% dintre cei care nu aparţin unei confesiuni creştine sărbătoresc totuşi Crăciunul. De asemenea, Crăciunul este sărbătorit şi de 89% dintre cei care se consideră agnostici, precum şi de 55% dintre cei care declară că sunt atei. Creştinilor, agnosticilor şi ateilor li se alătură în sărbătorirea Crăciunului şi musulmani şi membrii ai religiei iudaice, notează usatoday.com. Rezultatele sondajului LiFeWay Research s-au bazat pe intervievarea a 2.110 de persoane adulte.

Un sondaj Gallup realizat pentru USA Today arată că 51% dintre americani spun că sărbătoarea Crăciunului este „profund religioasă”. Totuşi, acelaşi sondaj arată că expresia religioasă este conexată cu moduri nereligioase de sărbătorire a Crăciunului. Astfel, 89% dintre respondenţi au declarat că vor oferi daruri de Crăciun, 86% au spus că vor lua masa împreună cu membrii familiei, 80% că vor împodobi bradul de Crăciun, 79% că vor intona cântece specifice sărbătorii, 34% că vor urmări filme cu tematică biblică. Doar 28% au declarat că vor citi sau vor povesti istoria naşterii Domnului Isus.

Crăciunul este celebrat anual în data de 25 decembrie. Este acceptat însă faptul că nu se cunoaşte data exactă a naşterii lui Domnului Isus. Evangheliştii Noului Testament au relatat despre naşterea Mântuitorului fără a menţiona o dată anume, iar Biserica primului secol creştin nu a sărbătorit naşterea Domnului Isus. Începând cu secolul al II-lea d.Ch., scriitorii creştini au vorbit despre data probabilă a naşterii Domnului Isus, fără a o considera sărbătoare. Părerile au fost însă împărţite, unii optând pentru data de 20 mai, alţii pentru 29 martie (prin corelaţie cu Paştele iudeilor) sau 29 septembrie (prin asociere cu vechea Sărbătoare a Corturilor). La începutul secolului al II-lea d.Ch., episcopul Telesphorus, conducător al Bisericii din Apus, ar fi susţinut că serviciul bisericesc pentru celebrarea naşterii lui Domnului Isus ar trebui să aibă loc în luna decembrie. În primele trei secole ale istoriei bisericii, creştinii au celebrat naşterea Mântuitorului în diverse zile ale anului. Indiferent de data, este bine că lumea creştină doreşte să aibă în fiecare an o zi în care să redescopere semnificaţiile întrupării Fiului lui Dumnezeu.

Persoanele care participa la nasterea Domnului Isus, savarsesc diferite fapte cu aceasta ocazie: Ingerii vin pe pamant sa vesteasca nasterea Domnului Isus, conform calauzirii lui Dumnezeu; Iosif si Maria se lasa in voia Domnului, conform calauzirii lui Dumnezeu; locuitorii din Betleem nu arata compasiune, nu se lasa calauziti de Dumnezeu; pastorii alearga sa-L vada pe Domnul si se bucura de nasterea Lui, conform calauzirii lui Dumnezeu; magii fac o calatorie lunga pentru a ajunge la Domnul Isus, conform calauzirii lui Dumnezeu; Simeon este pregatit sa mearga in vesnicie, conform calauzirii lui Dumnezeu; Irod lupta impotriva Domnului Isus si refuza calauzirea lui Dumnezeu; iar preotii descopera voia lui Dumnezeu, dar refuza sa urmeze calauzirea Sa. Studiind atitudinile, actiunile si faptele personajelor prezente cu ocazia intruparii Domnului Isus se evidentiaza doua categorii de oameni, oameni care actioneaza conform calauzirii primite de la Dumnezeu si oameni care se opun voii Domnului.

Prin harul lui Dumnezeu, ne bucuram astazi de calauzirea Sa, de descoperirea voii Sale in Sfanta Scriptura. Ce facem cu mesajul lui Dumnezeu de Craciun? Cei neprihaniti asculta, cei interesati merg sa vada, cei tulburati lupta impotriva si cei calauziti se inchina.

La ceas de sarbatoare sa ne dorim si sa ne lasam indrumati de calauzirea Domnului, sa sarbatorim Intruparea Domnului Isus cu inimi curate, dar si apoi sa traim lasandu-ne condusi de voia Sa. Prezenta lui in viata noastra este insotita de binecuvantarile Sale. Poetul român a surprins semnificația Crăciunului:

Și-acum te las, fii sănătos

Și vesel de Crăciun,

Dar nu uita, când ești voios,

Române, să fii bun.


Pastor Ion Damian