CUM DEPISTEZI UN "POCĂIT" ?
câteva consideraţii de VASI DUMA
Sucit mai este și numele „pocăit”. Modificat în matca autohtonă,
asociat cu unele secte „periculoase”, vorbă peiorativ-caustică, confuzie
de termeni, imagini ambigue – cam asta e tot ce putem emite pe tema
acră a pocăinței. Dacă unul nu fumează, nu bea, dacă e și doamnă și
poartă „batic”, n-are cercei, e clar, ai de-a face cu o pocăită. Să
rosteşti în public, ori într-o discuție restrânsă, expresii de genul:
„Domnul Isus”, „mântuire”, „suflet”, „rai”... e clar (!) ai tendințe
sectare. Părăsind –trist – domeniul cleios al etichetării strâmbe,
haideți să avansăm totuși o subtemă a pocăinței, și anume, cum recunoști
un „pocăit”? Trebuie să spun (ar trebui să urlu!) că viciul
generalizării e zăpăcitor. Adică, dacă ai un prieten care merge la
„pocăiți” și te trezești că „băiatu” are o etică îndoielnică, ispita
este să declari (cu ton satisfăcut, cum altfel): las’, că m-am lămurit,
și pocăiții fac asta și asta, știu eu pe cineva care... și cică e
„pocăit”. Dacă ai tendințe de generalizări abrupte, află că te
îndepărtezi amenințător de pragul înțelepciunii.
Şi totuşi, cum afli, cum depistezi, cum îți dai seama că cineva e pocăit?
a) Pocăitul nu e înger. Cum vedem un om cu Biblia sub braț, cum ne
așteptăm să fie cel puțin perfect. Să oglindească în detaliu rigoarea
sfințeniei. Să fie ceresc, suprapămânesc, să nu găsești o scamă de
imperfecțiune pe gulerul sfântului din fața ta. Oo, s-a enervat, a
ridicat tonul, sau... e trist, are mici doze de descurajare, ți-a
greșit, nu a venit la timp... e clar, te-a dezamăgit. Nu e pocăit!
Pocăitul trebuie să aibă o calitate asumată de un singur om de la
Vatican: infailibilitatea! E failibil, oscilant, greșit, neputincios,
ezitant, mai comite răutăcisme... gata! Lipește-i eticheta, fă reclamă
în sat și spune la toți de ce sunt în stare „pocăiții”. Dacă te
îndoiești de faptul că un pocăit trebuie să fie perfect imaculat, te
înșeli. El trebuie să fie „țais”, formidabil de angelic, fără pete,
Dumnezeu întrupat. Sau? Nu e oare prea mult?
b) Pocăitul e cineva
conștient. De păcatele sale, de realitatea morții, de defectele
umanității, de rău, de diavol, de judecăți pripite... Are un tip firesc
de depistare a situațiilor. Vede cu un pas în față. Dacă e luat de val
și cade, se ridică, cere şi iertare, crede în iertare, plânge, încearcă
să repare greșeala, spune că a greșit și nu ține răutatea în el, în
afară de dozele scurte în care da, devine rău și spune prostii sau face
prostii; dar apoi vine corectarea, are remușcări, insomnii, nu ține
morțiș să fie apreciat, lăudat, crede în identitatea lui cerească, crede
că este „copil de Dumnezeu”. Citește Biblia, nu o împlinește exact, iar
acest lucru îl roade. Este idealist, escatologic, așteaptă convertirea
altora, nu-i obligă, spune adevărul, şi chiar dacă e aspru, are intenții
curate. E un om conștient de el, de neputința altora, e un mic filozof
care își pune întrebări. Este ispitit de iubirea de arginți, de lume, de
avere, de materialist, gustă, scuipă cu regret gustul amar, postește,
se roagă în inimă... se plimbă, are mașină, casă, copii, e un om
rezonabil, e un gentilom... e unul care se pocăiește în mod repetat.
Întrebare de baraj: De ce nu a găsit Isus ceva mai savant, superior, să ne propovăduiască, în afară de pocăință?